Inhoud
Registreer je bedrijfswagen vóór 1 november 2024, anders betaal je volle BPM

Of er nu een nieuw, verfrissend rechts kabinet komt of niet, vanaf 1 januari 2025 veranderen de belastingregels flink. Vanaf die datum betaal je namelijk BPM over de aanschaf van bedrijfswagens. Dit zorgt voor een grote vraag naar bestelbusjes en SUV’s met een grijs kenteken.
Maar let op: die run op bedrijfswagens moet sneller dan je misschien denkt. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft het momenteel erg druk en verwacht tegen het einde van het jaar een flinke piek in aanvragen. Vandaar dat ze nu al waarschuwen: registreer je bedrijfswagen vóór 1 november 2024, anders kan je registratie zomaar in het nieuwe jaar vallen en dan betaal je alsnog BPM.Deadline: 1 november 2024
Hoewel de oorspronkelijke deadline van 1 januari 2025 al krap was, is de RDW duidelijk: de aanvraag voor de eerste registratie van je bedrijfswagen moet voor 1 november 2024 binnen zijn. Alles wat daarna komt, kan in 2025 pas geregistreerd worden, en dan ben je te laat. Er is wel een kleine kanttekening: de Belastingdienst moet nog akkoord geven op fiscaal gebied, en de verzending van de kentekencard moet op tijd plaatsvinden. Bovag meldt dat hier nog enige afhankelijkheden zitten.Gevolgen van uitstel
Kortom, je moet flink doorwerken als je een nieuwe of geïmporteerde bedrijfswagen wilt registreren. Er zijn twee maanden minder beschikbaar dan je aanvankelijk zou denken. En zoals we inmiddels weten, werkt onze overheid niet altijd even soepel of snel. De gevolgen van te laat zijn, zijn namelijk fors. De BPM wordt namelijk, net als bij personenauto’s, berekend op basis van CO2-uitstoot. Voor diesel bestelwagens of SUV’s kan dit bedrag flink oplopen.
Een concreet voorbeeld: een Toyota Land Cruiser kost dit jaar inclusief BPM maar liefst €180.995. Van dat bedrag is €99.845 BPM. Voor een zevenzitter loopt de BPM zelfs op tot €101.809. Op dit moment verkoopt Toyota in Nederland voornamelijk de bedrijfswagen variant, die €71.400 kost. Als je die niet voor 1 januari geregistreerd krijgt, komt er nog eens €42.185 BPM bij. Dat is een flinke tegenvaller. Bovendien kan de BPM in 2025 nog verder stijgen, aangezien de berekening dan niet langer op cataloguswaarde gebaseerd is, maar op de CO2-uitstoot, net zoals bij personenauto’s. Dit betekent mogelijk nóg hogere kosten als je te laat bent.